Notice: Undefined offset: 4 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
سید یوسف طباطبائی نژاد


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




اندیشه » مراجع و بزرگان دینی » تعداد بازدید: ٢٩٨٣٨٥
سید یوسف طباطبائی نژاد
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271
آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد در شهریور 1323 شمسی در روستای ظفرقند اردستان در خانواده علم و تقوی، روحانی و مبارز حاج میرزا علی آقاطباطبایی دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم آیت الله حاج میرزا علی طباطبائی نژاد از روحانیون بنام منطقه اردستان و مادرشان از بیت آیت الله حاج شیخ اسدالله معین اصفهانی بود. آیت الله طباطبائی نژادپس از دوران تحصیلات ابتدائی در سال 1337 با مشورت پدر بزرگوارشان که علاقه شدیدی به کسوت روحانیت داشت و خود از علماء بزرگ، محبوب و با نفوذ منطقه بود جهت تحصیل و فراگیری علوم دینی راهی شهر مقدس قم شد.

معظم له تا سال 43 دروس مقدماتی و قسمت عمده کتب سطح حوزه را در محضر اساتید حوزه علمیه قم فرا گرفت و در اواخر سال 43 تقریبا همزمان با تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه برای ادامه تحصیل به نجف اشرف مشرف شد و در آن حوزه مقدسه دروس سطح را در محضر اساتید بزرگ مانند شهید حضرت آیت الله مدنی و شهید آیت الله غروی و حضرت آیت الله راستی کاشانی به پایان رساند. سپس در درس خارج فقه حضرت امام خمینی(ره) و درس خارج اصول حضرت آیت الله العظمی خوئی شرکت و بیش از سه سال از محضر آن دو بزرگوار استفاده کرد و مدتی نیز از دروس خارج حضرت آیت الله العظمی مرحوم بجنوردی و حضرت آیت الله العظمی مرحوم سید عبدالعلاء سبزواری و آیت الله العظمی آمیرزا باقر زنجانی بهره مند شدند.

ضمنا درس فلسفه را در خدمت مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس قوچانی و مرحوم آیت الله لنکرانی فرا گرفت. ایشان در اواخر سال 48 از شهر نجف به ایران مراجعت و پس از ازدواج بدلیل نبودن امکان برگشت به حوزه علمیه نجف، در حوزه علمیه قم به ادامه تحصیل خارج فقه و اصول پرداختند و از محضر مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمد رضا گلپایگانی و حضرت آیت الله وحید خراسانی دام ظله استفاده وافری بردند و این روش تا سال 1360 ادامه داشت از سال 1360 با توجه به اینکه دو دوره خارج اصول را به طور کامل دیده و نیز بیش از چهارده سال در درس خارج فقه علماء عظام شرکت کرده بود دیگر نیازی به ادامه تحصیل در خود احساس نمی کرد و لذا بیشتر وقت خود را به تدریس و کار قضائی که شرح مختصر آن خواهد آمد مصروف داشتند.
تدریس

معظم له از سال 1342 تدریس دروس حوزوی را شروع و بحمدالله تا هم اکنون یعنی مدت 48 سال ادامه داشته و حتی در بیشتر دوران نمایندگی مجلس در حوزه علمیه مدرسه شهید مطهری تهران به تدریس اشتغال داشتند. ایشان ضمن تدریس اکثر کتب رایج حوزه های علمیه بطور مکرر دوره معارف اسلامی را نیز در دانشگاه اصفهان، دانشکده سپاه قم و در مدارس حوزه علمیه قم تدریس کرده اند که نتیجه آن دروس نوشته های ارزشمندی است که متأسفانه هنوز به چاپ نرسیده است.
دوران تبلیغ

ایشان بعد از اتمام دوره مقدماتی حوزه معمولا در ایام تعطیلات برای تبلیغ به شهرهای مختلف کشور مسافرت و در تبلیغ احکام اسلام و تشریح حکومت اسلامی و تبیین اهداف مقدس امام امت رضوان الله تعالی علیه قبل و بعد از انقلاب بسیار کوشا بوده که تفصیل و کیفیت آن و مشکلاتی را که در این زمینه بخصوص قبل از انقلاب متحمل شده در این مختصر نمی گنجد، امید است مورد قبول حضرت سبحان قرار گیرد.
دوران ورود به فعالیت های اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب (مسئولیتها)

بعد از انقلاب معظم له ضمن ایراد سخنرانی های فراوان در دانشگاه ها، دبیرستان ها، پادگان های مختلف ارتش، سپاه و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی در سال 1360 به دعوت شورای عالی قضائی به عضویت دادگاه عالی انقلاب درآمدند و تا اوائل سال 66 در این سنگر بسیار مهم و حیاتی اشتغال داشتند و از سال 66 رسما عضو دیوان عالی کشور شدند و به عنوان عضو معاون شعبه27 که در شهر مقدس قم بود کار رسیدگی به پرونده های قضائی را ادامه دادند. از سال 67 تا 75 (( دوره سوم و چهارم مجلس)) به عنوان نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند که توضیح خدماتی که در این دو دوره در کمسیون قضائی مجلس و در منطقه انجام داده اند با اختصاری که مد نظر است مناسب نمی باشد. معظم له همزمان با حضور در مجلس شورای اسلامی از طرف شورای محترم نگهبان به عنوان نماینده آن شورا به شورای عالی آموزش و پرورش کشور معرفی و با حکم رئیس جمهور وقت به آن سمت طی دو دوره منصوب گردیدند مخفی نماند که طبق قوانین مربوطه نماینده شورای نگهبان در شورای عالی آموزش و پرورش باید مجتهد باشد که فقهای محترم شورای نگهبان بالاتفاق این معنا را برای معظم له تأئید فرمودند.

ایشان پس از پایان دوره چهارم مجلس مجددا به کار اصلی خود یعنی دیوان عالی کشور مراجعه و به عنوان عضو معاون شعبه دوم دیوان عالی مشغول به کار شدند. آیت الله طباطبائی در شهریور سال 1376 از طرف مقام معظم رهبری دام ظله به عنوان نماینده معظم له در کشور سوریه منصوب گردیدند و سرپرستی دینی کلیه شیعیان آن کشور را به عهده داشتند که این نمایندگی تا شهریور سال 1381 ادامه داشت.

خدمات معظم له در کشور سوریه و تأسیس بیش از شش مدرسه علمیه خواهران در شهرهای مختلف آن کشور، تعمیر و تکمیل مدرسه پسرانه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، تأسیس دانشگاه آزاد برای طلاب ایجاد اتحاد بین شیعیان و دفاتر علماء و... که جدا در این مختصر نمی گنجد موجب زبان زد خاص و عام گردید و هنوز از زحمات و تدابیر ایشان دائما گفتگو می شود.

در شهریور سال 1381 مقام معظم رهبری دام ظله در حکمی ایشان را به عنوان نماینده خود در استان اصفهان و امام جمعه شهر اصفهان منصوب نمودند که بحمدالله از ورود ایشان به اصفهان و همت معظم له اتحاد بسیار خوبی بین علماء، روحانیون، مسئولین و مردم ایجاد شد و رهایی جستن اصفهان از فتنه های تفرقه افکنانه دشمنان مرهون تدبیر مقام معظم رهبری دام ظله در انتخاب شایسته ایشان بود.

همچنین در بهمن سال 1383 معظم له با حکم آیت الله مظاهری دام عزه به عنوان مدیر حوزه علمیه اصفهان انتخاب شدند که خدمات و زحمات ایشان در دوران این مسئولیت به خوبی روشن و گویا است که به عنوان مثال می توان به تشکیل شورای مدیریت حوزه با عضویت علمای اصفهان همچون آیات عظام ناصری، امامی و فقیه ایمانی و... و همچنین احیاء بسیاری از مدارس علمیه اصفهان اشاره کرد.

هم اکنون نیز در کنار این مسئولیت های خطیر یعنی(نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه اصفهان و مدیر حوزه علمیه استان اصفهان)، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، رئیس کمیسیون برسی راه های پاسداری و حراست از ولایت فقیه و عضو کمیسیون اصل 107 و 109 قانون اساسی مجلس خبرگان، رئیس کمیته همکاری های استان ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه، عضو شورای سیاست گذاری تبلیغ، نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن استان اصفهان، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ریاست ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان، ریاست بنیاد بین المللی غدیر استان، عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اصفهان، ریاست شورای فرهنگ عمومی استان، ریاست بنیاد فرهنگی المهدی، ریاست ستاد شعبانیه استان، ریاست ستاد زکات استان، و... را نیز عهده دار می باشند.
بیت شهادت

ذکر است برادر ایشان حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید نورالله طباطبائی نژاد نماینده مردم اردستان در دوره اول مجلس شورای اسلامی از شهدای حادثه هفتم تیر بود.شهید طباطبایی نژاد(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل لیاقت های ذاتی،تعهد، دانش، تقوا و کار دلسوزانه، به عنوان اولین نماینده منطقه اردستان و زواره به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در این سنگر به دفاع از نظام و ارزش ها و گره گشایی ازمشکلات مردم پرداخت. ایشان حسن تدبیر، تقوا، خوش خلقی و درایت خویش را در این مسؤولیت خطیر که دورانی کوتاه از عمر او را در بر داشت، نشان داد. او به دلیل اهمیت قائل شدن به تشکیلات، از اعضای فعال دفتر مرکزی حزب جمهوری گردید و رشته انس و الفت خود را با شهید دکتر بهشتی(ره) پیوند زد. وی سرانجام در هفتم تیر 1360 ش، به همراه سالار شهیدان انقلاب اسلامی، در کربلای سرچشمه به شهادت رسید.

حضرت آیت اللّه ناصر مکارم شیرازی مدّ ظلّه در آغاز یازدهمین جلد «تفسیر نمونه» نوشت:

«در زمره شهیدانِ[انفجار هولناک دفتر مرکزی حزب جمهوری] مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حاج سید نوراللّه طباطبایی(ره)؛ از همکاران عزیز تفسیر نمونه بود که نمایندگی مجلس شورای اسلامی را نیز به عهده داشت. او مردی مصمم، شجاع و با استقامت، فاضل و متدین، باایمان و پر عاطفه بود و گرما و صفای خاصی داشت. ما جای او را درانجمن دوستان تفسیر نمونه همواره خالی می بینیم، خدایش غریق رحمت کند و با شهیدان بدر و احد و میدان جانبازی کربلا محشور دارد.»

همچنین فرزند ایشان شهید سید علی طباطبائی نژاد از شهدای دفاع مقدس می باشد و علاوه بر این ایشان عموی دو شهید و دائی سه شهید بوده و فی الجمله بیت ایشان بیت علم و فضل و تقوی و شهادت می باشد.
شهدای بیت طباطبائی نژاد

1- شهید حجت الاسلام والمسلمین سید نورالله طباطبائی نژاد نماینده مردم اردستان در دوره اول مجلس شورای اسلامی و از شهدای گرانقدر هفتم تیر.

2- شهد سید باقر طباطبائی نژاد فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید عباس طباطبائی نژاد فرمانده قرارگاه رمضان.

3- شهید سید مجتبی طباطبائی نژاد فرزند حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسین طباطبائی نژاد.

4- شهید سید علی طباطبائی نژاد فرزند آیت الله حاج سید یوسف طباطبائی نژاد.

5- شهید سید حسن طباطبائی نژاد خواهر زاده اخوان طباطبائی نژاد.

6- شهید امیر حسین ذاکری خواهر زاده اخوان طباطبائی نژاد.

7- شهید حسین صابری خواهر زاده اخوان طباطبائی نژاد.


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

سید یوسف طباطبائی نژاد

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,